Флагман айчыннага маторабудавання - Мінскі маторны завод 23 ліпеня адзначае 60 гадоў з дня свайго заснавання. Напярэдадні юбілею карэспандэнту БЕЛТА расказалі на прадпрыемстве аб дасягненнях, выніках работы за першае паўгоддзе, а таксама аб інавацыях і новых канструктарскіх распрацоўках.
Шэсць дзесяцігоддзяў таму тут была асвоена вытворчасць трактарнага рухавіка Д-50 з рэсурсам 2500 мотагадзін. За паўгода з дня афіцыйнага запуску завода з канвеера сышлі больш за 11 тыс. рухавікоў для новага на той момант трактара МТЗ-50. "Сёння холдынг займае асаблівае месца ў машынабудаўнічай галіне краіны, з'яўляючыся адзіным вытворцам дызельных рухавікоў у Беларусі, прымяняючы тэхналогіі, якія не маюць аналагаў як на ўнутраным рынку, так і ў краінах СНД. Сёння з канвеера прадпрыемства сыходзіць больш за 40 тыс. рухавікоў за год. Уся прадукцыя паспяхова рэалізуецца спажыўцам", - сказаў генеральны дырэктар ММЗ Аляксандр Батвіннік.
"Мы вырабляем дызельныя, газадызельныя і газапоршневыя маторы, наладзілі выпуск дызель-генератарных і перасовачных кампрэсарных станцый, спецтэхнікі. Рухавікі Мінскага маторнага завода пастаўляюцца на канвееры больш як 50 прадпрыемстваў у Беларусі, Расійскай Федэрацыі, краінах СНД і далёкага замежжа. Шматтысячны працоўны калектыў прадпрыемства мае каласальны вопыт, наладзіў бесперабойны выпуск шырокай наменклатуры прадукцыі і паспяхова асвойвае новыя тэхналагічныя працэсы", - падкрэсліў ён.
Паводле слоў гендырэктара, высокія дасягненні сталі магчымымі дзякуючы прафесіяналізму, творчаму пошуку, мэтанакіраванасці і стойкасці да выклікаў часу ўсіх работнікаў завода, узважанай пазіцыі кіраўнікоў.
"Мінскі маторны завод на рубяжы свайго юбілею з'яўляецца адным з пунктаў росту інавацыйнай эканомікі Беларусі. У апошнія гады прыняты маштабныя меры па рэканструкцыі і мадэрнізацыі даследчай і вытворча-тэхналагічнай базы завода, укараненні перадавых тэхналогій, адкрыцці перспектыўных напрамкаў дзейнасці", - канстатаваў Аляксандр Батвіннік.
Асноўныя паказчыкі эфектыўнасці
За шэсць месяцаў бягучага года чакаецца выкананне холдынгам усіх ключавых паказчыкаў эфектыўнасці, устаноўленых Міністэрствам прамысловасці. "Паказчык па энергазберажэнні склаў мінус 3,5 працэнта пры заданні мінус 2,5 працэнта. ММЗ за студзень-чэрвень адносна аналагічнага перыяду мінулага года павялічыў экспарт на 17,3 працэнта пры заданні прыросту на 6,7 працэнта. Тэмп росту аб'ёму інвестыцый у супастаўных умовах дасягнуў 101,4 працэнта.
Акрамя ключавых паказчыкаў прадпрыемства выканала наступныя паказчыкі сацыяльна-эканамічнага развіцця, устаноўленыя бізнес-планам: выраблена амаль 26 тыс. рухавікоў, тэмп росту - 102,1 працэнта да аналагічнага перыяду мінулага года. Уся вырабленая прадукцыя рэалізуецца спажыўцу.
Намінальная сярэднямесячная заработная плата складае амаль Br2010.
Геаграфія паставак прадукцыі (уключаючы запасныя часткі) налічвае 18 краін: Беларусь, Расійская Федэрацыя, Казахстан, Узбекістан, Азербайджан, Малдова, Грузія, Чэхія, Балгарыя, Германія, Венгрыя, Літва, Пакістан, Польшча, Зімбабвэ, Манголія, Тога, ПАР.
Доля адгрузкі ў Рэспубліку Беларусь склала 66 працэнтаў, экспарт - 34 працэнты. У экспартнай адгрузцы доля Расійскай Федэрацыі займае 87,6 працэнта.
Тавараправодная сетка Мінскага маторнага завода шырока развіта, у сферы інтарэсаў знаходзяцца дзяржавы Еўрапейскага рэгіёна, а таксама перспектыўныя рынкі Афрыкі, Азіі, Лацінскай Амерыкі.
У бягучым годзе тавараправодная сетка інтэнсіўна развіваецца на перспектыўных рынках. Заключаны новыя дылерскія дагаворы з кампаніямі, якія спецыялізуюцца на пастаўцы рухавікоў і запасных частак да сельскагаспадарчай тэхніцы, у Расійскай Федэрацыі, Кыргызстане, Азербайджане і Балгарыі.
"У пачатку года заключаны перспектыўны кантракт і ажыццёўлена пастаўка рухавікоў для вытворчасці спецтэхнікі ў адрас венгерскай кампаніі. Адкрыццё ў мінулым годзе ўласных суб'ектаў тавараправоднай сеткі ў Казахстане і Узбекістане дазволіла зарэкамендаваць прадукцыю ММЗ на высокім узроўні якасці. Аб'ёмы рэалізацыі прадукцыі істотна выраслі, замацаваўшы пазіцыю Мінскага маторнага завода на гэтых рынках", - падкрэслілі на прадпрыемстве.
Мінскі маторны завод актыўна развівае супрацоўніцтва з прадпрыемствамі і арганізацыямі Расіі. Заключаны шэраг кантрактаў з новымі спажыўцамі з розных рэгіёнаў Расіі на пастаўку соцень рухавікоў. Тэмп росту экспарту рухавікоў у Расійскую Федэрацыю за 6 месяцаў 2023 года адносна аналагічнага перыяду мінулага года ў колькасным выражэнні склаў 112,3 працэнта, у вартасным выражэнні - 119,2 працэнта. Тэмп росту экспарту запасных частак у гэты ж перыяд у вартасным выражэнні дасягнуў 145,4 працэнта, а экспарту ўсёй прадукцыі ММЗ - 128,4 працэнта.
Прадпрыемства ідзе па шляху дыверсіфікацыі выпускаемай прадукцыі. Актыўна развіваецца вытворчасць і рэалізацыя спецыяльнай тэхнікі: дызель-генератарных, дызель-помпавых установак, кампрэсарных станцый.
Тавараправодная сетка ў Расійскай Федэрацыі па рэалізацыі рухавікоў і запасных частак прадстаўлена чатырма дылерскімі кампаніямі і больш як 60 прадпрыемствамі прамысловай зборкі, і іх колькасць пастаянна павялічваецца.
Толькі за 6 месяцаў бягучага года Мінскі маторны завод пачаў супрацоўніцтва з новымі расійскімі контрагентамі з Тулы, Іжэўска, Калугі, Санкт-Пецярбурга, Самары і іншых гарадоў.
Таксама Мінскі маторны завод вялікую ўвагу ўдзяляе распаўсюджванню прадукцыі з дапамогай выставачнай дзейнасці. У гэтым паўгоддзі прадпрыемства прадставіла свае экспазіцыі амаль на двух дзясятках выставак як у Беларусі, так і за мяжой, з выставачнымі стэндамі прыняло ўдзел у маштабных міжнародных форумах у Расіі, Казахстане, Узбекістане.
Новыя канструктарскія распрацоўкі
Газавы рухавік MMZ-262NG - новая распрацоўка ММЗ на базе дызельнага рухавіка Д-262. Ён працуе на сціснутым або звадкаваным прыродным газе. Доследны ўзор ужо выраблены, цяпер праводзяцца стэндавыя выпрабаванні і сертыфікацыя на адпаведнасць Тэхнічнаму рэгламенту Мытнага саюза.
Яшчэ адна навінка - дызельныя рухавікі MMZ-2.5DTG/2.5DTI. "Распрацоўка і выраб доследнага ўзору рухавікоў гэтай серыі з'яўляецца пашырэннем лінейкі серыйна выпускаемых малалітражных рухавікоў MMZ-4D/4DT/4DTI/DTG і дазваляе дасягнуць высокай ступені ўніфікацыі кампанентаў. Рухавік можа камплектавацца розным навясным абсталяваннем, што садзейнічае больш эфектыўнай і бесперабойнай рабоце матора. Сфера прымянення гэтых мадэлей - дызель-генератары, трактары і дарожна-будаўнічая тэхніка", - расказалі ў прэс-службе прадпрыемства.
Таксама Мінскім маторным заводам распрацаваны ўнікальныя рухавікі MMZ-3LDGRR, MMZ-4DTGRR, Д246.4РР, Д-266РР, прызначаныя для ўстаноўкі на рачныя судны ў якасці дапаможных дызель-генератараў. "Для прымянення дызель-генератараў у складзе рачных суднаў яны павінны адпавядаць патрабаванням Расійскага класіфікацыйнага таварыства. На сёння чатыры новыя "марскія" мадэлі мінскіх рухавікоў паспяхова атрымалі сертыфікаты. Асноўныя адрозненні навінак ад серыйных дызеляў - адсутнасць вадзянога радыятара, замест якога ўстаноўлены цеплаабменнік для ахаладжэння рухавіка забортнай вадой, а таксама праведзены шэраг іншых канструктыўных змяненняў", - паведамілі на прадпрыемстве.
"Давер, аказаны ММЗ расійскімі партнёрамі ў плане распрацоўкі новых мадэлей, цалкам сябе апраўдаў. Серыйная вытворчасць і рэалізацыя гэтай лінейкі рухавікоў выводзіць Мінскі маторны на новы стратэгічны ўзровень развіцця. Рухавікі на рачныя судны ў Беларусі не вырабляліся ніколі", - канстатавалі на заводзе.
Акрамя таго, Мінскі маторны сумесна з Аб'яднаным інстытутам машынабудавання НАН Беларусі вядзе распрацоўкі (і ўжо выраблены макетны ўзор) гібрыдных сілавых установак на базе лінейкі дызеляў Д-245 і д-262. "Распрацоўваемая гібрыдная сілавая ўстаноўка з мадэрнізаваным дызелем Д-245.7 прызначана для ўстаноўкі на сярэднетанажны камерцыйны аўтамабіль. Транспартны сродак з гібрыднай устаноўкай паралельнага тыпу здольна перамяшчацца як на электрычнай або дызельнай цязе, так і ў змешаным (гібрыдным) рэжыме. ММЗ распрацоўвае гібрыдную сілавую ўстаноўку з дызелем Д-262.4, прызначаную для ўстаноўкі на седлавы цягач. Транспартны сродак з такой устаноўкай можа перамяшчацца толькі на электрычнай цязе. На сёння ўжо выраблены эксперыментальны ўзор для правядзення стэндавых выпрабаванняў, - адзначылі ў прэс-службе. - У параўнанні з дызельнымі сілавымі ўстаноўкамі новаствараемыя канструкцыі будуць характарызавацца зніжэннем расходу паліва ў гарадскім і змешаным цыкле руху не менш як на 15 працэнтаў, а таксама змяншэннем ўзроўню выкідаў шкодных рэчываў. У параўнанні з электрычнай сілавой устаноўкай у новаствараемых канструкцый будзе істотна павялічаны запас ходу і зніжана маса без страты тэхнічных характарыстык".
Сярод навінак завода і рухавікі MMZ-V16/V-12. "Новым беспрэцэдэнтным па сваёй унікальнасці напрамкам у пашырэнні наменклатуры вырабляемай прадукцыі з'яўляецца стварэнне і асваенне ў вытворчасці рухавікоў магутнасцю ад 1000 да 3500 к.с. Праект такі адзіны на ўсёй постсавецкай прасторы. Набыта найноўшае абсталяванне. І сёння з упэўненасцю можна гаварыць, што ММЗ не толькі пашырыў магутнасны шэраг рухавікоў, павялічыў аб'ёмы вытворчасці і выйшаў на новыя рынкі збыту", - акцэнтавалі ўвагу на прадпрыемстве.
Шаснаццаціцыліндравы рухавік MMZ-V16 у шэсць разоў перавышае памер самага вялікага з вырабляемых да гэтага часу рухавікоў. "Будзе прымяняцца ў якасці першасных рухавікоў дызель-генератарных установак, здольных цалкам забяспечваць электрычнасцю пасёлкі і гарады. Таксама рухавік адпавядае патрабаванням для ўстаноўкі на электрагенератары кар'ерных самазвалаў грузападымальнасцю 220-360 т/110-180 т, - дадалі ў прэс-службе. - Нягледзячы на ўсю манументальнасць і маштабнасць вырабленага рухавіка, ёсць канструктыўныя асаблівасці для адаптацыі яго пад патрабаванні розных спажыўцоў. Гэта дазволіць пашырыць геаграфію паставак і задаволіць запатрабаванне канкрэтнага заказчыка".
БЕЛТА.