У Беларусі рэалізуецца галіновая праграма "Якасць 2021-2025", якая ўключае комплекс мерапрыемстваў, накіраваных на павышэнне якасці жыцця беларускага народа, забеспячэнне канкурэнтаздольнасці нацыянальнай эканомікі на сусветнай арэне, стымуляванне ініцыятывы, фарміраванне ў грамадстве адказнасці за вынікі сваёй працы і пачуцця дачынення да будучыні краіны. У 2024 годзе наша краіна накіруе шмат сіл на паляпшэнне якасці жыцця беларусаў. Гэта будзе датычыцца ўсіх сфер дзейнасці, бо кожны павінен унесці ўклад у развіццё нашага грамадства.
Мінскі маторны завод з'яўляецца гарантам якасці прадукцыі і пастаянна ўдасканальваецца ў гэтым напрамку. Прыярытэтным для прадпрыемства з'яўляецца выраб запчастак і расходных матэрыялаў, якія забяспечваюць даўгавечную работу рухавіка. Дырэктар па якасці прадукцыі і тэхнічным сэрвісе Іван Бакун і яго намеснік Валерый Цярэшка расказалі карэспандэнту БЕЛТА аб патрабаваннях да прадукцыі, пошуку эфектыўных рашэнняў для вытворчасці і магчымасці атрымання Дзяржаўнага знака якасці.
"Калі гаварыць мовай стандарту, то якасць - гэта задаволенасць спажыўца: ён выстаўляе ацэнку за нашу прадукцыю, тым самым пацвярджаючы яе якасць, - падкрэсліў Іван Бакун. - Ацэнка "якасны" не значыць, што прадукт павінен быць ідэальным ва ўсіх сферах. Вялікую ролю адыгрывае сэрвіс прадукту на яго жыццёвым цыкле: мінімальна кароткія тэрміны для аднаўлення, рэакцыя на прэтэнзіі, навучанне персаналу, - усе гэтыя крытэрыі і прыводзяць да задавальнення спажыўца".
Паводле яго слоў, у дагаворах на пастаўку маторнага завода прапісана, што любы спажывец яго прадукцыі павінен стаць на сэрвіснае суправаджэнне ў цэнтрах ММЗ. На ўвесь рэалізуемы тавар даецца гарантыя. Завод прымае на сябе абавязацельствы выконваць устараненне адмоў, выкліканых дэфектамі вытворчасці, на працягу гарантыйнага тэрміну, устаноўленага ў дагаворы куплі-продажу або аказання паслуг. "Гэта значыць, што мы вучым, як правільна эксплуатаваць рухавік, забяспечваць яго карэктную работу, дыягнаставаць магчымыя няспраўнасці і як іх выпраўляць, што ў цэлым з'яўляецца няспраўнасцю рухавіка, а што ёсць няспраўнасць машыны, на якую ён устаноўлены", - адзначыў ён.
Пачынаючы з 2016 года Мінскі маторны завод выдае сертыфікаты арганізацыям, у якіх у рабоце больш як 10 адзінак тэхнікі з рухавікамі ММЗ. "Па заяўцы кіраўніцтва іншай арганізацыі маторны завод праводзіць навучанне адказных спецыялістаў на рухавіках Д-243, Д-245, Д-260, 3-ЛД. Першым этапам нашы калегі даводзяць да навучэнцаў тэорыю, другі этап - практыка. Пасля заканчэння выдаецца сертыфікат, які дае права спецыялісту любой арганізацыі рамантаваць і праводзіць тэхнічнае абслугоўванне рухавіка", - расказаў дырэктар па якасці прадукцыі і тэхнічным сэрвісе.
"Напрыклад, у лістападзе 2023 года па запрашэнні Мінскага трактарнага завода група спецыялістаў кампаніі з Зімбабвэ прайшла першаснае навучанне. Пасля яны былі накіраваны на Мінскі маторны завод. Тэхнолагі і канструктары расказвалі пра эксплуатацыю, тэхнічнае абслугоўванне і рамонт рухавікоў Д-243, Д-245, Д-260. Таксама былі разгледжаны пытанні сістэмы ахаладжэння, змазкі і ўладкавання наддуву дызеляў, рабочага працэсу і дапаможных вузлоў", - сказаў Іван Бакун.
Адной з навацый ММЗ па паляпшэнні якасці прадукцыі стала брэндзіраваная лінейка масленых, паліўных і паветраных фільтраў завода. Папулярызацыяй гэтага праекта займаўся Валерый Цярэшка. "Пра работу рухавіка лепш за ММЗ ніхто не ведае. Прааналізаваўшы рынак, мы выявілі праблему: шэраг фільтраў, якія вырабляюцца для рухавікоў, не забяспечваюць належны ўзровень патрабаванняў і наносяць шкоду, прыводзячы да паломкі рухавікоў. Мы рэкамендуем спажыўцам выкарыстоўваць менавіта фільтры з лагатыпам ММЗ, адказваючы за спраўную работу кожнага складніка рухавіка. Запатэнтаваны лагатып - абарона ад падробкі, паколькі толькі мы маем права рэалізоўваць гэты прадукт, што з'яўляецца своеасаблівым знакам якасці маторнага завода. Да спажыўца мы даносім інфармацыю, што наш выраб - якасны, не мае аналагаў", - адзначыў ён.
"У мэтах падтрымання рашэнняў, прынятых кіраўніком дзяржавы, мы акцэнтавалі ўвагу на паляпшэнні якасці выпускаемай прадукцыі як на асноўнай задачы 2024 года. І фарміруем адказнасць за вынік сваёй працы ў калег. Аднак якасць залежыць і ад абсталявання, на якім працуюць людзі. Ужо нямала зроблена для мадэрнізацыі вытворчасці, работа будзе прадоўжана. У бягучым годзе плануецца ўдасканаленне абсталявання па разважванні шатуна, балансіроўцы махавіка рухавікоў Д-243, Д-245, устаноўцы некаторых дэталей, якія маюць павышаную рызыку ўзнікнення неадпаведнасцей. Шмат увагі будзе ўдзелена дэфектам, якія паўтараюцца", - паведаміў Іван Бакун.
Каб аб'яднаць персанал, тэхнічны складнік на выкананне агульнай мэты, праводзіцца камандная работа па паляпшэнні якасці ўжо з мінулага гады. "Выдадзены новы стандарт "Сістэма менеджменту якасці пастаянна дзеючай камісіі па якасці, тэхнічныя нарады па пытаннях якасці", якім абавязаны кіравацца ўсе падраздзяленні. Сістэма менеджменту якасці прадпрыемства - гэта аб'яднанне ўсіх службаў завода ў адно цэлае для стварэння прадукту, які адпавядае патрабаванням спажыўца. Гэта сістэма забяспечыць яго задаволенасць: чаканы вынік павінен задавольваць чалавека па ўсіх параметрах", - канстатаваў ён.
"Калі размова ідзе аб задаволенасці спажыўца, трэба сказаць, што чалавеку важна не проста якасць, але і каб у высакакласнага вырабу была прымальная цана, - удакладніў Валерый Цярэшка. - Мы выбіраем сістэмны падыход, баланс паміж цаной і якасцю - калі большая колькасць спажыўцоў купляе наш прадукт. Спажывец успрымае якасць у звязцы з сэрвісам, што аказваецца вытворцам, таму Мінскі маторны завод у 2024 годзе плануе прадоўжыць актыўнае развіццё сэрвісу. Акцэнт будзе зроблены на скарачэнні часу аказання паслуг і павелічэнні тэрыторыі ахопу".
Існуе шэраг стандартызаваных мадэлей сістэм забеспячэння якасці. Сістэма забеспячэння якасці Мінскага маторнага завода пацвярджаецца: у 2022 годзе прадукцыя завода адзначана дзяржаўнай прэміяй у галіне якасці, а таксама спецыяльнай прэміяй "Лідары ў галіне якасці". У 2023 годзе Іван Міхайлавіч Бакун узнагароджаны дыпломам пераможцы конкурсу "Лепшы менеджар у галіне якасці". У 2024 годзе завод - намінант на прысваенне высокай узнагароды ў галіне якасці - прэміі СНД.
"Вядома ж, у нас ёсць усе магчымасці атрымаць і Дзяржаўны знак якасці. Мы з'яўляемся пастаўшчыкамі рухавікоў - сэрца цяжкай сельгастэхнікі. Напрыклад, калі захоча атрымаць Знак якасці наш стратэгічны партнёр МТЗ, то без асноўнага элемента - добрага рухавіка - гэта зрабіць не ўдасца. Немагчыма зрабіць трактар без асноўных камплектуючых, якія не адпавядаюць Знаку якасці. Паколькі мы пастаўляем рухавікі МАЗ, МТЗ і іншым прадпрыемствам, то ў нас дастаткова высокія шанцы вызначыцца", - падзяліўся надзеямі Валерый Цярэшка.
ММЗ сваім прадуктам імкнецца падтрымліваць нацыянальную ідэю "беларускі - значыць якасны". Гэта няпростая праца. Для гэтага трэба эфектыўна прымяняць вядомыя міжнародныя метады і тэхнікі забеспячэння якасці (8D, PPAP, FMEA) і ствараць новыя, айчынныя.
"Збіраючы рухавік з 300 камплектуючых, маторны нясе адказнасць за кожнага пастаўшчыка і бярэ на сябе абавязацельства займацца іх развіццём да ўзроўню, які задавальняе спажыўца, - падкрэсліў Валерый Цярэшка. - Напрыклад, калі праз 1 тыс. гадзін эксплуатацыі выйдзе са строю адна з 3 тыс. свечак, мы ўжо абавязаны ўлічваць гэту праблему і браць яе на ўзбраенне, шукаць і ўстанаўліваць прычыну, прапрацоўваць і выключаць у далейшым дэфект рухавіка".
Цяпер для лічбавага абазначэння дэфектнасці выкарыстоўваецца шкала вымярэнняў у мільённых долях - ppm. "Калі гэта перавесці на колькасць памылак, якія дапускаюць работнікі ММЗ, то на кожнага будзе ўведзена не больш за адну памылку ў год. Уявіце, якімі віртуозамі павінны быць нашы супрацоўнікі! І яны імі будуць", - акцэнтаваў увагу ён.
У сваю чаргу Іван Бакун адзначыў: "Сістэма менеджменту якасці - гэта і ёсць работа прадпрыемства. Першым і асноўным пунктам з'яўляецца тое, што сістэма павінна пастаянна ўдасканальвацца. Без гэтага руху яна памірае. Паводле заключэння такіх кампетэнтных органаў, як БелДІСС, БелДІМ, сістэма менеджменту якасці на ММЗ адна з лепшых у Рэспубліцы Беларусь. Мы імкнёмся пастаянна яе паляпшаць".
"Дэвіз маторнага: "Галоўная мэта - якасць, галоўная каштоўнасць - людзі!" Развіццё сістэмы ідзе ад выяўлення праблемы, - канстатаваў Валерый Цярэшка. - Асноўная задача для нас - падняць адказнасць у супрацоўнікаў за вынікі сваёй працы і не дапускаць утойвання праблем. Бо як толькі гэта адбудзецца, завод спыніць сваё развіццё".
Такім чынам, кожны з супрацоўнікаў Мінскага маторнага завода ўносіць неацэнны ўклад у падтрыманне функцыянавання вытворчасці, забеспячэнне высокай якасці прадукцыі і папулярызацыю беларускай прамысловасці на сусветнай арэне. А ў бягучы Год якасці ў прадпрыемства ёсць усе шанцы дасягнуць высокіх паказчыкаў і дастойных ацэнак, не збаўляючы тэмпаў па выпуску якаснай прадукцыі.
БЕЛТА.