13 чэрвеня, Мінск /Кар. БЕЛТА/. Агульны экспартны патэнцыял беларускай прадукцыі на рынку Кыргызстана складае $99 млн, і ён не рэалізаваны на 71,7 працэнта. Пры гэтым больш за ўсё мы страчваем менавіта на экспарце адзення беларускай вытворчасці. На якіх таварных пазіцыях трэба зрабіць акцэнт пры планаванні паставак на кыргызскі рынак і якім чынам вытворцы Беларусі могуць кратна павялічыць сваю прысутнасць у сярэднеазіяцкіх магазінах, карэспандэнту БЕЛТА расказаў намеснік дырэктара Нацыянальнага цэнтра маркетынгу і кан'юнктуры цэн Яўген Русак.
"У 2022 годзе экспарт беларускага адзення ў Кыргызстан склаў рэкордныя $5,1 млн, што ў 8,4 раза перавышае ўзровень 2021 года. Асноўнымі пастаўляемымі субпазіцыямі аказаліся жаночыя і дзіцячыя сукенкі з бавоўны машыннага або ручнога вязання, мужчынскія і дзіцячыя штаны, камбінезоны, шорты і брыджы з бавоўны, мужчынскія і дзіцячыя кашулі таксама з бавоўны. У сукупнасці на тры гэтыя субпазіцыі прыпала амаль 74 працэнты беларускага экспарту адзення ў Кыргызстан. Адпаведна, акцэнт пры планаванні экспартных паставак трэба рабіць менавіта на гэтых таварных пазіцыях", - лічыць эксперт.
Да беларускай прадукцыі з найбольшым нерэалізаваным экспартным патэнцыялам на рынку Кыргызстана можна аднесці калготкі з сінтэтычнага валакна, бюстгальтары, жаночыя і мужчынскія паліто і курткі з хімічных валокнаў, панчошна-шкарпэтачныя вырабы. Як падкрэсліў намеснік дырэктара Нацыянальнага цэнтра маркетынгу, ключавымі канкурэнтамі для Беларусі на рынку Кыргызстана ў частцы пастаўкі гэтых тавараў з'яўляюцца Кітай і Турцыя, з якімі, у адрозненне ад Беларусі, Кыргызстан не звязваюць абавязацельствы ў рамках гандлёвых пагадненняў, якія прадугледжваюць прэферэнцыйныя ўмовы доступу на рынак.
"Важна адзначыць, што, з'яўляючыся членамі ЕАЭС, Беларусь і Кыргызстан ва ўзаемным гандлі таварамі не прымяняюць імпартныя і экспартныя пошліны, меры нетарыфнага рэгулявання, спецыяльныя ахоўныя, антыдэмпінгавыя і кампенсацыйныя меры. Перамяшчэнне тавараў паміж тэрыторыямі нашых краін праходзіць свабодна, без прымянення мытнага дэкларавання і дзяржаўнага кантролю - транспартнага, санітарнага, ветэрынарна-санітарнага, каранціннага, фітасанітарнага. Усё гэта, безумоўна, аблягчае гандаль і павінна садзейнічаць нарошчванню тавараабароту", - упэўнены Яўген Русак.
Калі рабіць агульны зрэз кыргызскага рынку адзення, то можна заўважыць, што на ім шмат як сваёй, так і імпартуемай прадукцыі. У 2022 годзе экспарт адзення з Кыргызстана вырас у 2,3 раза да $191,7 млн адносна папярэдняга года. Разам з тым, імпарт таксама павялічыўся на 16,5 працэнта да рэкордных $424,7 млн. Ключавымі пастаўшчыкамі адзення ў Кыргызстан сталі Кітай (54,6 працэнта), Турцыя (28,1 працэнта) і Узбекістан (11,6 працэнта).
Паводле даных партала Statista, агульны вартасны аб'ём рознічнай рэалізацыі як імпартнага, так і айчыннага адзення на рынку Кыргызстана ў 2023 годзе склаў $406,6 млн, павялічыўшыся на 6,7 працэнта ў параўнанні з 2022 годам. Чакаецца, што па выніках 2024 года паказчык дасягне $413 млн, а да 2028 года - $434 млн. Найбольшы вартасны аб'ём рознічнай рэалізацыі адзення на рынку Кыргызстана прыпадае на жаночае адзенне (43,7 працэнта), потым ідзе мужчынскае (29,8 працэнта) і дзіцячае (26,5 працэнта). Асноўны аб'ём адзення рэалізуецца ў магазінах (каля 80 працэнтаў), астатняя частка прыпадае на электронны гандаль. Прадугледжваецца, што доля анлайн-сегмента прадоўжыць расці.